حضرت زهرا(س) به‌دنبال رشد عقول مردم بودند
حضرت زهرا(س) به‌دنبال رشد عقول مردم بودند
 
  

مفسر قرآن کريم با اشاره به ويژگي‌هاي والاي حضرت زهرا(س) گفت: حضرت زهرا(س) به‌دنبال پرورش و رشد عقول مردم بودند و سخنان ايشان نيز در همين مسير و جريان بود.


ابوالفضل بهرام‌پور، مفسر قرآن کريم شب گذشته، 30 فروردين در جلسه تفسير خود در مسجد زينبيه با بيان اينکه پيامبر اکرم(ص) اسوه رفتاري جامعه بشريت است، گفت: رفتارهاي پيامبر(ص) براي مردم قابل فهم بود و سخن کساني که اصرار دارند ايشان تفاوت‎هاي آشکاري از حيث فردي و جسمي با بقيه مردم داشتند درست نيست.

وي افزود: اين گفته‎ها رد مي‎شود زيرا قرار نيست کسي که با مردم از نظر جسمي تفاوت دارد براي مردم الگو شود؛ بايد کسي باشد که مردم ايشان را در کنار خود لمس کنند و بدانند که مي‎توانند به اين الگو تأسي ورزند.

 

 

خطبه حضرت زهرا(س) گوياي عمق وجودي ايشان است

 

اين استاد قرآن تصريح کرد: حضرت زهرا(س) انساني بي‎نظير در تاريخ خلقت است؛ تنها با خواندن خطبه معروفشان است که مي‎توان به عمق وجودي ايشان پي برد؛ ايشان در ابتداي اين خطبه مي‌فرمايند که تأويل «لا اله الا الله» اخلاص است.

وي گفت: تنها بزرگواري مثل امام علي(ع) که در کنار ايشان بود دريافت که عمق اين سخن کجاست؛ مفهوم اين سخن آن است که کسي که مي‎گويد من خدايي جز خداي يگانه را قبول ندارم، اين گفته تنها با اخلاص داشتن معني و اثبات مي‌شود.

 

 

امام خميني(ره)؛ مصداق بارز مخلصان

 

بهرام‌پور يادآور شد: يکي از مصاديق امروزي اين امر، امام خميني(ره) بودند که ايشان به معني کامل کلمه نشان دادند که چگونه مي‎شود انسان هر حرفي که مي‎زند براي خدا باشد؛ ايشان هميشه به مردم مي‎گفتند که شما انقلاب کرديد و در بيان و عمل هيچ نقشي براي خود در پيروزي انقلاب قائل نبودند زيرا کاري که براي رضاي خدا انجام شده است منم زدن ندارد.

وي گفت: حضرت زهرا(س) به‌دنبال پرورش و رشد عقول مردم بودند و سخنان ايشان نيز در همين مسير و جريان بود؛ ايشان مردم را به آن چيزي که پيامبر(ص) به‌سوي آنان فرو فرستاد دعوت کردند و بر لزوم حرکت در مسير سنن الهي تأکيد کردند.

 

 

معناي فاطمه

 

اين استاد قرآن يادآور شد: اسامي حضرت زهرا(س) نيز همگي نشانگر بزرگي و عظمت ايشان است؛ فاطمه يکي از اين اسامي شگرف است که معني آن خاموش کردن آتش جهنم براي مردم است. صديقه يکي ديگر از اين اسامي است که معني آن اين است که ايشان گفتار و عملشان در يک سطح است و هرچه از زبان صادر مي‎شود در رفتار نيز منعکس است و هيچ تفاوتي بين عمل و گفتار ايشان نيست.

بهرام‌پور عنوان کرد: معصومه، از ديگر القاب حضرت زهرا(س) است که بيانگر عصمت ايشان است؛ بشر مي‏‌تواند به عصمت نسبي دست بيابد تا خدا را از خود راضي کند؛ راضيه و مرضيه از ديگر اسامي حضرت است که در همين حوزه است؛ البته انسان مي‏‌تواند راضيه باشد ولي نمي‎تواند مرضيه باشد زيرا مرضيه بودن را خداوند تأييد مي‎کند و دست ما نيست.

وي گفت: زکيه نيز از اسامي حضرت است که به معني رشد و نمو است و هر کسي که اتصال خود به ايشان را قطع کند، قطعاً از رشد و نمو باز خواهد ماند؛ ايشان را مبارکه گويند زيرا منبع برکت و نجات و خير و کمال بودند؛ يکي از اين برکات و نعمات، فرزندان و نوادگان حضرت تا امام زمان(عج) است.

 

 

معناي محدثه

 

اين استاد دانشگاه بيان کرد: محدثه از ديگر اسامي حضرت زهرا(س) است، زيرا ايشان پس از رحلت پيامبر(ص) با جبرييل ملاقات مي‎کردند و جبرييل به خدمت ايشان مي‎آمد و از اسرار عالم تا قيامت با حضرت سخن مي‎گفت و اين سخنان توسط امام علي(ع) در مصحف فاطمي گرد آمد و از امامي به امام ديگر منتقل شد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : جمعه 12 ارديبهشت 1393 | 2:37 | نویسنده : ع. مقدم |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب قالب وبلاگ
  • وب استاندارد
  • وب علی شش
  • وب مقاله عکس